سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش چهارصد و هفتاد و دوم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش چهارصد و هفتاد و دوم

- سوال 1 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – کدام عبارت، بیانگر عرضی لازم نیست؟ سوالات کارشناسی ارشد سراسری و آزاد
1) زوجیت 4
2) سفیدی برف
3) تساوی زوایا با 180 درجه برای مثلث
4) قضیه فیثاغورس برای مثلث قائم الزاویه
پاسخ سوال 1 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 2 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – عناصر عقود، کدام است؟
1) سلب - ایجاب - عدول
2) کمیت - کیفیت - جهت
3) وجوب - امکان خاص - امتناع
4) وجوب - امکان عام - امتناع
پاسخ سوال 2 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 3 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – کدام عبارت، از شروط انتاج در قیاس استثنایی نیست؟
1) کلیت حملیه
2) ایجاب شرطیه
3) اتفاقی نبودن شرطیه
4) کلیت یکی از دو مقدمه
پاسخ سوال 3 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «1»
 
- سوال 4 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – نسبت میان نقیض دو کلی «آهن» و «فلز»، چیست؟
1) تساوی
2) تباین
3) عموم و خصوص مطلق
4) عموم و خصوص من وجه
پاسخ سوال 4 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 5 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – نقض الطرفین «هیچ الف، غیر ج نیست» کدام است؟
1) بعضی غیر الف، ج است.
2) بعضی غیر الف، غیر ج است.
3) بعضی غیر الف، ج نیست.
4) بعضی غیر الف، غیر ج نیست.
پاسخ سوال 5 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 6 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – کدام گزینه، نتیجه قیاس زیر است؟ هر ب، الف است. هر ب، ج است.
1) بعضی الف، ج است.
2) بعضی غیر الف، غیر ج نیست.
3) بعضی غیر ج، الف است.
4) بعضی غیر ج، غیر الف نیست.
پاسخ سوال 6 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «1»
 
- سوال 7 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – براساس دلیل افتراض، از قیاس «هر الف، ب است» و «بعضی الف، ب نیست»، در صورتی که «بعضی الف» معادل با «د» باشد، کدام قضیه به دست می آید؟
1) هر الف، د است.
2) هیچ ده، ب نیست.
3) بعضی د، ب نیست.
4) بعضی د، الف است.
پاسخ سوال 7 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 8 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – نتیجه قیاس: «هر ج الف است» و «هیچ ب ج نیست» کدام است؟
1) بعضی الف ب نیست.
2) هیچ الف ب نیست.
3) عقیم است و اصلاً نتیجه ندارد.
4) گاهی منتج و زمانی عقیم است.
پاسخ سوال 8 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «1»
 
- سوال 9 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – علت در برهام لمّ، ....... باشد.
1) نیازی نیست علت تامه
2) باید علت ثبوت اکبر فی نفسه
3) باید علت ثبوت اصغر فی نفسه
4) باید علت ثبوت اکبر در اصغر و علت تام
پاسخ سوال 9 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «4»
 
- سوال 10 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – کدام عبارت، بیانگر یکی از مغالطات تعریف است؟
1) تعریف به مساوی
2) واضح بودن الفاظ تعریف
3) مساوات تعریف با معرّف
4) اجلی بودن تعریف از معرف
پاسخ سوال 10 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «1»
 
- سوال 11 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – درباره نسبت «ناطق» و «انسان»، کدام عبارت نادرست است؟
1) «ناطق» از نظر مفهوم اعم از «انسان» است.
2) «ناطق» از نظر مصداق مساوی «انسان» است.
3) «ناطق» از نظر مفهوم و مصداق مساوی «انسان» است.
4) «ناطق» از نظر مصداق مباین چیزی است که با «انسان» تباین دارد.
پاسخ سوال 11 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 12 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – کدام قضیه است که در آن به ضرورت ثبوت یا سلب محمول نسبت به موضوع، به شرط وجود صفتی برای موضوع، حکم می شود؟
1) مشروطه عامه
2) ضروریه ذاتیه
3) ضروریه مطلقه
4) ضروریه بشرط محمول
پاسخ سوال 12 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «1»
 
- سوال 13 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – نتیجه قیاس زیر کدام است؟ بعض ج ب لاشی من الف ب
1) کل ج الف
2) بعض ج الف
3) لا شی من ج الف
4) بعض ج لیس الف
پاسخ سوال 13 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «4»
 
- سوال 14 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – براساس نظر مشهور، مهم ترین فرق بین مفهوم جزئی و مفهوم کلی کدام است؟
1) منشأ حصول علم دیگر بودن
2) انطباق بر مصادیق متعدد
3) واحد یا متعدد بودن مصادیق
4) قابلیت و عدم قابلیت صدق بر افراد متعدد
پاسخ سوال 14 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «4»
 
- سوال 15 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – در کدام موارد، نسبت عموم و خصوص من وجه برقرار است؟
1) مثلث و شکل
2) مثلث و دایره
3) مثلث متساوی الساقین و مثلث قائم الزاویه
4) مثلث متساوی الاضلاع و مثلث قائم الزاویه
پاسخ سوال 15 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 16 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – منظور از بیت «ان الذی بالعقل بالفعل انتفی     فهو لعالم العقول مرتقی» چیست؟
1) نفس ناطقه ای که به مرتبه عقل بالفعل رسیده معاد جسمانی دارد.
2) نفس ناطقه ای که به مرتبه عقل بالفعل رسیده فقط معاد روحانی دارد.
3) نفس ناطقه ای که به مرتبه عقل بالفعل رسیده پس از مرگ به عالم عقول ارتقاء پیدا می کند.
4) نفس ناطقه ای که به مرتبه عقل بالفعل رسیده پس از مرگ به عالم مثال و سپس به عالم عقل ارتقاء می یابد.
پاسخ سوال 16 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 17 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – منظور حاجی سبزواری از بیت «و الاشتداد فی الوجود قد قبل   و واحد وجودا جزأالمتّصل» کدام است؟
1) اثبات معاد جسمانی
2) اثبات عینیت بدن دنیوی و اخروی
3) اثبات معاد روحانی
4) اثبات بدن مثالی
پاسخ سوال 17 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 18 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – رأی زیدیه در طریق تعیین امام، چیست؟
1) نص
2) نص یا دعوی خود او
3) اجماع امت
4) نص یا میراث
پاسخ سوال 18 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 19 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – دلیل خواجه طوسی بر این که خداوند «مِثل» ندارد، چیست؟
1) مثل داشتن موجب شرک در فاعلیت می شود.
2) خداوند وجود محض و واجب الوجود است.
3) مثل داشتن موجب شرک در صفات می شود.
4) ماهیت واجب الوجود عین ذات اوست.
پاسخ سوال 19 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 20 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی، «مرید بودن خداوند» به کدام معناست؟
1) اراده خداوند امر حادثی است که محل ندارد.
2) اراده خداوند حالتی است که در ذات او حادث می شود.
3) اراده خداوند همان داعی (انگیزه) او برانجام فعل است.
4) اراده خداوند یعنی مغلوب و مورد اکراه قرار نگرفتن اوست.
پاسخ سوال 20 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 21 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – خواجه طوسی، برای اثبات «قادر مختار بودن خداوند»، از کدام مورد در استدلال خود بهره می برد؟
1) حدوث عالم
2) قدیم زمانی بودن عالم
3) علم مطلق داشتن خداوند
4) واجب الوجود بالذات بودن خداوند
پاسخ سوال 21 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «1»
 
- سوال 22 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – دلیل انتفاء قبح از فعل خداوند، چیست؟
1) عدل خداوند و استغنای او
2) استغنای خداوند و علم او
3) وجوب وجود خداوند و عدل او
4) رحمانیت خداوند و کمال تام او
پاسخ سوال 22 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 23 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – چرا «تکلیف» «حسن» است؟
1) لا نتفاء القُبح
2) لاشتماله علی مصلحه لا تحصل بدونه
3) لاشتماله علی اللط و اللطف حسن
4) لانه شکر للنعم السابقه و الشکر حسن
پاسخ سوال 23 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 24 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – در عوض برخلاف ثواب .......
1) لایجب دوامه
2) لا یتعین منافعه
3) لا یجب الاشعار به
4) لایصح إسقاطه
پاسخ سوال 24 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 25 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – مقربین از نظر حاجی سبزواری کدام اند؟
1) متوسط در حکمتین علمی و عملی
2) کامل در علم دون عمل
3) کامل در حکمتین علمی و عملی
4) کامل در عمل دون علم
پاسخ سوال 25 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «3»
 
- سوال 26 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – عبارت زیر از خواجه نصیر، در نقد کدام دیدگاه اشاعره است؟ «ویجوز التفاوت فی العلوم لتفاوت التصور»
1) جبر
2) تعدد قدما
3) رؤیت خدا
4) شرعی بودن حسن و قبح
پاسخ سوال 26 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «4»
 
- سوال 27 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – طبق نظر خواجه، «توبه» چگونه موب سقوط عقاب می شود؟
1) لکثره ثوابها
2) لقابلیه صاحبها
3) للعفوی الله تعالی
4) لذاتها اذا وقعت علی شروطها
پاسخ سوال 27 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «4»
 
- سوال 28 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – «ارهاص» به کدام معناست؟
1) کراماتی که از سوی ائمه علیهم السلام انجام شده است.
2) امور خارق عادت که قبل از نبوت یک پیامبر رخ می دهد.
3) امور خارق عادتی که از سوی مدعیان دروغین نبوت انجام شده است.
4) کراماتی که از سوی یاران پیامبران یا امامان علیهم السلام انجام شده است.
پاسخ سوال 28 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «2»
 
- سوال 29 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – به نظر شیخ اشراق، «تقدم و تأخر زمانی» چگونه است؟
1) تقدم و تأخر ذاتی 
2) تقدم و تأخر بالتجوهر
3) تقدم و تأخر بالرتبه
4) از نوع تقدم و تأخر طبعی
پاسخ سوال 29 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «4»
 
- سوال 30 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) – کدام عبارت در مورد صفات اضافیه واجب الوجود، صادق است؟
1) زائد بر ذات، منتزع از مقام فعل و راجع به قیومیت
2) عین ذات، منتزع از ذات و راجع به قیومیت
3) زائد بر ذات، منتزع از مقام ذات و راجع به ذات
4) عین ذات، منتزع از مقام فعل و راجع به ذات
پاسخ سوال 30 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (آزمون دانشگاه های سراسری، آزاد، علوم پزشکی و وزارت بهداشت، فراگیر پیام نور، جامع علمی کاربردی) - گزینه­ «1»